Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

10 κανόνες για να αντιμετωπίσουν οι ποδηλάτες τη βροχή

Τώρα που ο καιρός γίνεται όλο και πιο βροχερός, το να ποδηλατείς δεν είναι και το πλέον εύκολο και ανώδυνο σπορ. Ακόμα κι αν δεν θέλετε να εμπλακείτε σε υγρές καταστάσεις, ακόμα κι αν διαλέγετε μόνο ηλιόλουστες μέρες για να προπονείστε, πάλι κανένας δεν σας εγγυάται ότι ο καιρός θα παραμείνει έτσι. 


Για να συνεχίσετε λοιπόν να ποδηλατείτε και το χειμώνα, θα πρέπει να γίνετε κανονικός επαγγελματίας, επαγγελματίας στην αντιμετώπιση του… νερού. Το πώς θα γίνει αυτό συμπυκνώνεται σε αυτό το δεκάλογο, απόσταγμα γνώσης, από πολλές βροχερές ποδηλατικές ώρες.
Κανόνας 1ος: Ντύσου σωστά για να παραμείνεις στεγνός. Αν δε ντυθείς σωστά, όσο πιο πολύ θα βρέχεσαι, τόσο πιο πολύ θα κρυώνεις. Και σαν επακόλουθο, όσο πιο πολύ κρυώνεις τόσο πιο εύκολα μπορείς να αρρωστήσεις. Έτσι αυτό που πρέπει να προσέχεις είναι να κρατάς το σώμα σου στεγνό και ζεστό. Φόρεσε κατάσαρκα ένα καλό θερμοεσώρουχο και πάνω από τη λύκρα, ένα αδιάβροχο που να σου καλύπτει καλά τη μέση. Για να γίνει αυτό (υπολόγισε ότι στο ποδήλατο είσαι ουσιαστικά σε σκυφτή στάση), θα πρέπει η πίσω πλευρά του να είναι μακρυά. Φόρεσε ακόμα overboots από αδιάβροχο υλικό. Τα πόδια παίζουν καθοριστικό ρόλο στη θερμοκρασία του σώματος. Εννοείται ότι όλα αυτά θα πρέπει να είναι από κάποιο διαπνέον υλικό (π.χ. Goretex), μιας και η ποδηλασία «παράγει» μπόλικο ιδρώτα. Σε αντίθετη περίπτωση το μόνο που θα καταφέρεις είναι να βραχείς και πάλι αλλά από τα ..μέσα.
Κανόνας 2ος: Φόρα διαφανή γυαλιά. Σε τέτοιες καταστάσεις όπου εκτός των άλλων το φως είναι λιγο, ξέχνα τα γιαλιά ηλίου. Προτίμησε ένα ζευγάρι με διαφανείς ή κίτρινους φακούς που «δουλεύουν» καλύτερα στο χαμηλό φως. Πρόσεξε όταν τα αγοράζεις, οι φακοί τους να είναι anti-fog, αλλιώς σε κάθε φανάρι και στάση θα θαμπώνουν.
Κανόνας 3ος: Φόρα καπέλοΤι χρειάζετε ένα καπέλο στη βροχή; Κι όμως είναι πολύ - μα πάρα πολύ χρήσιμο. Αν θέλεις να μπορείς να βλέπεις μπροστά σου, ένα jockey φορεμένο κάτω από το κράνος θα προστατέψει τα μάτια σου από τις σταγόνες της βροχής.
Κανόνας 4ος: Απόφυγε ότι γλιστρά. Οι δρόμοι και ειδικά οι ελληνικοί, είναι ένα ναρκοπέδιο για το ποδηλάτη, ειδικά εάν βρέξει. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος, είναι όταν αρχίζει η βροχή ή ακόμα χειρότερα η ψιχάλα. Τότε ο δρόμος είναι ουσιαστικά μια πίστα πατινάζ, ειδικά στην αρχή της σεζόν που οι δρόμοι δεν έχουν ξεπλυθεί από τις χειμερινές βροχές. Μάθε να ξεχωρίζεις τα σημεία που έχουν πέσει λάδια (συνήθως είναι μια σκούρα κηλίδα στη μέση του δρόμου). Μην οδηγείς και πολύ περισσότερο μη στρίβεις στη μέση του δρόμου. Εκεί στάζουν λάδια και βενζίνες από τα κακοσυντηρημένα οχήματα. Πρόσεχε για «μάτια γάτας», σχάρες, διαχωριστικά λεοφωρειολωρίδων και οτιδήποτε μεταλλικό, αν πατήσεις επάνω τους έχεις σχεδόν σίγουρη τη πτώση. Και τέλος απέφευγε τις λακούβες που δε βλέπεις τι υπάρχει κάτω από το νερό.   
Κανόνας 5ος: Συντήρησε τα φρένα σου. Γενικά στο γλιστερό τερραίν αποφεύγουμε τα πολλά-πολλά με τα φρένα. Αλλά όταν τα χρειαστούμε τα φρένα μας πρέπει να δουλεύουν τέλεια. Αυτό σημαίνει εκτός από καλή ρύθμιση και ένα φρέσκο ζευγάρι τακάκια. Ακόμα καλύτερα αν αυτά είναι ειδικά για χειμώνα. Υπολόγισε ότι όταν το στεφάνι είναι βρεγμένο, πρέπει να κάνει μια ολόκληρη στροφή πριν το τακάκι διώξει το νερό και αρχίσει να φρενάρει.
Κανόνας 6ος: Στρίβε συνετά. Το να στρίβεις στη βρεγμένη άσφαλτο δεν είναι και το απλούστερο, ούτε βέβαια το ασφαλέστερο. Επειδή όμως θα το κάνετε, κάντε το συνετά. Σίγουρα πιο αργά από όταν η άσφαλτος είναι στεγνή. Ρίξτε το βάρος σας στο έξω πετάλι και χρησιμοποιείστε το σώμα σας με τέτοιο τρόπο ώστε να είστε έτοιμοι για κάθε (κακό) ενδεχόμενο.
Κανόνας 7ος: Χρησιμοποιείστε φτερά. Ναι, ξέρω, τα φτερά χαλάνε το επαγγελματικό look που (νομίζετε ότι) έχετε, αλλά το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να φερθείτε σαν επαγγελματίες. Δηλαδή να φορέσετε φτερά. Τα φτερά δεν είναι κάποιο άχρηστο εξάρτημα κατάλληλο μόνο για ποδήλατα πόλης. Αντίθετα ανεβάζουν το βαθμό άνεσής σας πολύ ψηλά, αφού δε θα «παπαριάζετε» από το νερό που συνεχώς πετάνε πάνω σας οι ρόδες. Αλλά εκτός από αυτό, εάν θέλετε να βγείτε με παρέα, ξεχάστε το κολλητήρι. Δε νομίζω να θέλει κάποιος να «τρώει» στο πρόσωπο ένα μίγμα από νερό, λάδι, βενζίνη, τριμμένο λάστιχο και κύριος οίδε τι άλλο, από τη ρόδα του μπροστινού του.
Κανόνας 8ος: Λιπάνετε σωστά την αλυσίδα σας. Το νερό στεγνώνει πολύ γρήγορα την αλυσίδα σας και χωρίς να το καταλαβαίνεται εκείνη τη στιγμή, μειώνει τη ζωή της, αλλά και την αποτελεσματικότητά της. Χρησιμοποείστε λοιπόν κάποιο ΕΠΩΝΥΜΟ λάδι ειδικό για ποδήλατα και για βροχή. Προσέξτε: όταν λαδώνετε την αλυσίδα σας πρέπει να είναι απολύτως στεγνή.
Κανόνας 9ος: Χρησιμοποιείστε φώτα. Άσχετα αν βρέχει ή όχι, πρέπει όλοι να σας βλέπουν ή μάλλον πρέπει να δηλώνετε έντονα τη παρουσία σας. Πόσο μάλλον όταν οι καιρικές συνθήκες δεν είναι και οι καλύτερες. Ο πιο φτηνός –και αρκετά καλός- τρόπος είναι να βάλετε λαμπάκια Led στη ντίζα της σέλλας και στο τιμόνι. Έτσι έχετε λύσει το μισό πρόβλημα. Γιατί έτσι σας βλέπουν, αλλά εσείς δε βλέπετε, ειδικά εάν σας πιάσει νύχτα έξω από τη πόλη. Το καλύτερο είναι να έχετε ένα-δύο τέτοια Led στη ντίζα της σέλλας και στο κράνος σας και ένα «βαρύτερο» σύστημα με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες για μπροστά.
Κανόνας 10oς: Φτιάξτε ένα «χειμερινό» ποδήλατο. Καλά όλα αυτά, αλλά θα μου πείτε ότι η πανάκριβη, χαριτωμένη και εύθραυστη κούρσα σας, με όλα αυτά θα γίνει καρνάβαλος. Δε μπορώ παρά να συμφωνήσω. Και να σας προτείνω να φτιάξετε ένα ποδήλατο για προπόνηση και χειμερινή χρήση, όπου όλα αυτά, φτερά, φώτα, χοντρότερα λάστιχα, ακόμα και εκείνα τα παλιά mtb πετάλια σας, θα είναι μόνιμα επάνω του. Μη τρομάζετε. Δε προσπαθώ να σας κάνω να ξοδευτείτε ακόμα περισσότερο. Όλοι μας λίγο-πολύ έχουμε παλιά και αχρησιμοποίητα πια εξαρτήματα πεταμένα σε κάποια αποθήκη. Ρόδες, πετάλια, τιμόνια, εκείνη την 9πλή σειρά που πετάξατε για να βάλετε μια 10άρα, όσο ψάχνετε, τόσα θα ανακαλύπτετε. Προσθέστε σε όλα αυτά και ένα φτηνό, ανθεκτικό σκελετό (αν δεν έχετε παλιό δικό σας, βρίσκετε άνετα ένα καινούργιο με 300-350Ε) και να το χειμερινό, γενικής χρήσης ποδήλατό σας.

Πηγή: www.planetbike.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου